Maryland Valisi Wes Moore, Baltimore’daki Francis Scott Key Köprüsü’ne çarpan kargo gemisi “Dali”nin çok büyük olduğunu ve köprü enkazını içerdiğini söyledi. Vali Moore, “Yani gemide bulunan 3.000 ila 4.000 ton çelikten bahsediyoruz, dolayısıyla yapacak çok işimiz var” dedi. Dedi.
26 Mart’ta ABD’nin Baltimore kentinde bir kargo gemisinin destek kolonuna çarparak çökmesine neden olan Francis Scott Key Köprüsü’ndeki enkazı temizlemek için devasa bir vinç getirildi.
Ülkenin doğu kıyısındaki en büyük operasyonel vinç limana konuşlandırılırken, ekipler hasarı değerlendirmeye başladı.
ABD Sahil Güvenlik sözcüsü Carmen Carver, 1.000 tona kadar kaldırma kapasitesine sahip vincin 30 Mart Cumartesi gününden itibaren sudaki molozları temizlemeye başlayacağını söyledi.
Ayrıca Carver, enkaz kaldırma operasyonlarını desteklemek için ikinci bir vincin de yolda olduğunu söyledi.
Baltimore, Maryland’deki Francis Scott Key Köprüsü, Salı günü yerel saatle 01.30 civarında “Dali” adlı büyük bir kargo gemisinin destek sütununa çarpmasının ardından çöktü.
Çarpmanın etkisiyle köprünün yaklaşık 2,57 kilometre uzunluğundaki bir kısmı çökerken, çarpışma sırasında köprüde bulunan çok sayıda araç da Patapsco Nehri’nin sularına düştü.
Kazanın ardından eyalette “olağanüstü hal” ilan edildi, köprüye giden tüm yollar trafiğe kapatıldı ve Baltimore Limanı’ndaki gemi trafiği bir sonraki duyuruya kadar durduruldu.
Köprüyü kimin yapacağı tartışılıyor
Artık federal ve eyalet yetkilileri yoğun limanı temizlemeye ve köprüyü yeniden inşa etmeye odaklanmış durumda.
Ancak Başkan Joe Biden’ın çöken köprünün federal bütçeyle yeniden inşa edileceği yönündeki açıklamaları tartışmalara yol açtı.
GOP senatörleri özellikle Kongre’nin 2024 harcama paketini vurguladılar ve Washington’un daha fazla borca girmemesi gerektiği konusunda uyardılar.
Pek çok kişi bunun devlet bütçesinden karşılanması gerektiği görüşünü dile getirdi.
ABD Enerji Bilgi İdaresi’ne (EIA) göre, geçen yıl ABD’nin toplam kömür ihracatının %28’i Baltimore Limanı’ndan geldi.
Bu, limanın Amerikan hükümeti için ne kadar önemli olduğunun bir göstergesi.
Ayrıca tahvil derecelendirme kuruluşu Moody’s Investors’a göre Baltimore Limanı ABD’nin otomotiv ithalatında en büyük paya sahip.
Aynı zamanda Amerika Birleşik Devletleri’nin Doğu Kıyısındaki büyük kargo gemileri için gerekli 50 metrelik kanala sahip dört limandan biridir.
Moody’s’in raporuna göre 47 yıllık köprünün inşası muhtemelen “yıllarca sürecek” bir çalışma gerektirecek. Ancak “enkazın hızlı bir şekilde kaldırılması durumunda” liman birkaç hafta içinde yeniden açılabilir.
Ölen iki işçinin cesedi bulundu
Bu arada dalgıçlar, kaza sırasında köprüyü onarmakta olan kayıp altı inşaat işçisinden ikisinin cesedini buldu.
Geriye kalan dört işçinin su altında mahsur kaldığına inanılıyor.
İşçilerin tümü Meksika ve Orta Amerika’dan gelen göçmenlerdir.
Maryland Valisi Moore: Binlerce ton çelikten bahsediyoruz
Maryland Valisi Wes Moore bir basın toplantısında, kalan cesetleri bulmanın en önemli öncelik olduğunu söyledi.
Ekipler ayrıca binlerce konteyner yüklü ve güvertesindeki enkaz nedeniyle mahsur kalan geminin nasıl kaldırılacağı üzerinde de çalışıyor.
Çünkü Moore şöyle dedi: “Dali neredeyse Eyfel Kulesi kadar yüksek ve üzerinde Key Bridge var. Yani gemideki 3.000, 4.000 ton çelikten bahsediyoruz, dolayısıyla yapacak çok işimiz var.” ‘ dedi.
Bu arada Moore’un acil durum fonu talebinden sadece birkaç saat sonra federal hükümet Perşembe günü Maryland’e enkazın temizlenmesi ve köprünün yeniden inşasına başlanması için 60 milyon dolar gönderdi.
Limanda çalışan 15 bin işçi bir sonraki duyuruya kadar çalışamayacak.